برزیل ،موفقیت وکودکی های ما.

             یکی از بازیهای محبوب کودکان هم نسل من کارت بازی بودکه آنروزها بین بچه ها به پاسوراسلامی هم شناخته میشد.کارتهایی با تم ماشین موتورسیکلت هواپیماو....و از همه پر اقبال تر فوتبال جام جهانی .و در همین کارت، تیم فوتبال برزیل که به لحاظ عددی نسبت به همه تیمها برتری داشت ازمحبوبیت بیشتری برخوردار بود.وقت بازی همینکه میفهمیدیم کارت برزیل در دست ماست خوشحالی بی حدواندازه ای در وجودمان احساس میکردیم ولی مجبور بودیم این خوشحالی را پنهان کنیم تا رقبایمان متوجه این کارت برنده ما نشوند،چراکه این تیم با همه برتریهای عددی نسبت به سایررقبا یک پاشنه آشیل رنج آور هم داشت وآن تعداد گل خورده اش بود.



امروز سالهای زیادی از آن روزها میگذرد. با مرورسبک کار و زندگی خودم و سایرین متوجه نکاتی میشوم که درلابلای همین بازی کودکانه درناخودآگاه من حک شده و با تبعیت از آنها درمسیرکاروزندگی، موفقیتها و شکستهای مختلفی را تجربه کرده ام.

-         موفقیتهای پایدارو پرشماربی شک از شکستهای پرشماری هم گذشته است. درواقع ما عادت کرده ایم فرد موفق را به دستیافته ها و موفقیتهایش قضاوت کنیم حال آنکه او مسیر سخت و شکستهای دردناکی را هم تجربه کرده.موفقیت امروز او روی تلی از شکستها و ناکامیها بنا شده و این نتیجه تغییر دردیدگاه اوست که شکستها را نه پایان راه که تجربه ای برای فرصت سازی های آتی خود می بیند ولذا امروز شادمانه برفراز قله کامیابی جام پیروزی را برسر می نهد.

-         .درست نقطه مقابل برزیل ضعیف ترین تیم قرارداشت تیمی با کمترین سابقه حضوردرجام جهانی وکمترین گل خورده . اوج اندوهباری زمانی بود که تیم برزیل با آن همه یال و کوپال بخاطر همین پاشنه آشیلش مغلوب این تیم ضعیف وکم فروغ میشد. این کارت هم بعنوان یک عنصر عزیز ومهم در فضای رقابت کودکانه امان جایگاه خاصی داشت.درفضای واقعی رقابت هم همین رابطه برقرار است رقبایی که حقیر شمرده میشوند با قرارگرفتن در زمان و مکان مناسب می توانند قدرها را به زانو درآورند.

-         درعالم کودکی آن روزها،وقتی کارت برزیل را از دست میدادیم نا خودآگاه یک حس بدی در ما ایجاد میشد.وباهشیاری وتخمین تقریبی زمانی که کارت برزیل در دست حریف دوباره روبیاید تلاش میکردیم با تمرکز روی گل خورده دوباره آن را ازدست رقیب در بیاوریم.این بازی به ما آموخته بود جمع آوری اطلاعات و پردازش صحیح آن وزمانسنجی درست حتی تخمینی چگونه میتواند یک شکست را به موفقیت بدل کند. ودیگرآنکه موفق ها همیشه گرانقدرند ولو اینکه میزان شکستهایشان از میانگین شکستهای دیگران بالاتر باشد.

-         محافظه کاری و ملاحظه کاری وتلاش بر کنترل احساساتمان هم از دیگر نکات مهم این بازی بود.پس از اینکه متوجه میشدیم کارت برزیل در دست ماست باوجودی که از خوش شانسی خودمان در بدست آوردن کارت تیم محبوب احساس خوشحالی و شعفی داشتیم اما تلاش میکردیم احساسمان را آشکارنسازیم تا رقبا متوجه برگ برنده ما نشوند. گاهی لازم است خوشحالی ، لذت و شعف حاصل از موفقیتهای خودرا پنهان کنیم یا به تعبیری دیگر به تعویق بیاندازیم تا موفقیتهای پایدارتر و بزرگتری را بدست آوریم .

-         ونکته آخر اینکه طعم تلخ تقلب و جرزنی همیشه حلاوت بازی و رقابت را نابود  میساخت.چه خودمان تقلب میکردیم چه دیگران .اگرهم کسی متوجه تقلبمان نمیشد باز هم آن پیروزی و موفقیت چندان به دلمان نمی نشست.پیروزی فقط زمانی ارزشمند است که ازویرانی شکستها گذشته باشد.